Milos Forman (1932–2018)

milos

Amikor először láttam tizenhét évesen a Tűz van babámat, egész éjjel nem tudtam aludni. Ez tényleg így történt: reggelig forgolódtam az ágyban, félóránként felkeltem, ittam egy pohár vizet, folyamatosan a tűzoltóbál képei tolakodtak elém, és egyszerűen képtelen voltam felfogni, hogyan lehetséges ennyire tökéletes műalkotást létrehozni. Egyike volt azoknak a filmeknek, amelyek nem egyszerűen felkavartak, hanem megváltoztatták egész addigi életemet. Sőt még tovább megyek: akkora szellemi erőforrást adott, amely a mai napig kitart. Senki sem tudta ilyen brutálisan megmutatni az esendő, szerencsétlen ember igazi arcát, ahogy ő tette a korai cseh filmjeiben. Senki sem tudta ennyire kegyetlenül ábrázolni a világ abszurditását. Egyszerre kellett röhögni és sírni azon, amilyenek vagyunk. A vicc az, hogy az egyik legnagyobb cseh rendezőből végül az egyik legjobb amerikai rendező vált. Sikerült neki, ami keveseknek: művészileg és anyagilag is sikeres filmeket rendezett Amerikában. Nem volt könnyű út, egy remek könyvben be is számolt arról, milyen nehézségeket jelentett. És bár ritkán tudta megismételni a korai színvonalat, a Száll a kakukk vagy az Amadeus egyértelműen remekművek. Ma egy olyan ember távozott, akitől felfoghatatlanul sokat tanultam és egy jelentős részemet neki köszönhetem. Nem lennék ma az, aki vagyok, Milos Forman nélkül.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.